Marketing 1.E.
30. 11. 2009
Funkcie a cieľa marketingu2.10.2009
- na zabezpečenie tohto kolobehu slúžia marketingové nástroje, ktoré nazývame aj marketingový mix (6 P)
1) Produkt (výrobok)
2) Preise (cena)
3) Place (miesto)
4) People (ľudia)
5) Promotion (propagácia)
6) Packing (obal)
1) Produkt – je v podstate všetko, začo je človek ochotný zaplatiť peniaze
· Patria sem :
§ výrobky
§ služby
§ prírodné zdroje
§ myšlienka
§ Každý produkt má 3 úrovne :
1) Základná úroveň –je taká, keď je produkt určený len na zabezpečenie základnej potreby na, ktorú slúži
2) Stredná úroveň – rozšírený produkt, produkt je rozšírený o vybavenia, ktoré je určitým nadštandardom
3) Najvyššia úroveň – produkt je luxusný, má komfortné vybavenie a slúži len určitej
skupine ľudí
Životný cyklus produktu5.10.2009
- podáva prehľad o tom akým spôsobom sa produkt správa na trhu v určitom čase



I.
II. III. IV. V. VI.

I. Uvádzacia fáza – (uvedenie na trh) nový produkt, pokiaľ má dobrú reklamu sa udomácňuje na trhu a jeho predaj narastá. Nemôžeme očakávať vysoké zisky, pretože sme investovali do technológii, budov, reklamy....
II. Fáza rastu – produkt sa dobre predáva, narastajú zisky, musíme dávať pozor na konkurenciu
III. Fáza stability – dosiahli sme bod, kedy náš produkt je na trhu udomácnený, dobre vynáša, nemusíme investovať do reklamy
IV. Fáza útlmu – môže sa stať, že konkurencia zabrzdí predaj našich výrobkov a tie sa začnú menej predávať
V. Fáza revitalizácie(obnova) - ak, sa spamätáme, môžeme masívnou reklamou alebo inováciou produktu, zvýšiť predaj a tím aj zisk
VI. Fáza úpadku – krach
A) Denná Spotreba (chlieb) B)Módny Výstrelok (tamagoči)
B) Sezónny produkt (zimné bundy, plavky, lyžovačky, letné dovolenky)
Rozdelenie(klasifikácia) produktov 16.10.2009
Spotrebúvajú sa jednorázovo alebo po málo použitiach(chlebík, mydlo)
- Slúžia na dlhodobé používanie (chladnička, auto, PC)
- TDP – potraviny, čistiace prostriedky, drogéria
- TIS – tovar umiestnený pri pokladniach aby bol kupujúcim pri ruke (sladkosti )
- TNZNP – kúpa dáždnika v zlom počasí
- RT – tovar podobnej/rovnakej kvality z rôznymi cenami napr.: odevy
- NRT – pre zákazníka je dôležitejšie vyhotovenie výrobku ako cena napr.: ušitie odevu
- TZD – luxusný tovar
- NT – mimoriadny tovar, ktorý si kúpime aj vtedy keď sme nad tým neuvažovali
Matica BCG
Hviezda
|
Otáznik
|
Rastúci zisk
|
Nízky zisk
|
Dojná krava (DK)
|
Pes
|
Najvyšší zisk
|
Najnižší zisk
|
Zisk
|
Zisk
|
- matica BCG znázorňuje portfólio, kde produkty, ktoré firma poskytuje sú rozdelené do 4 skupín
-
v horizontálnej polohe je vyjadrený relatívny podiel na trhu

-
vo vertikálnej polohe je vyjadrené tempo rastu

1) Výrobky umiestnené v ľavom hornom rohu sa nazývajú hviezdy a predstavujú výrobky z vysokým tempom rastu a veľkým podielom na trhu so silnými kartami pre budúcnosť
2) Výrobky umiestnené v ľavom dolnom rohu sú charakterizované vysokým podielom na trhu a nízkym stupňom rastu, sú vždy zárukou toho že prinášajú podniku zisk a preto sa nazývajú Dojné kravy
3) V pravom hornom rohu sú výrobky, ktoré môžeme označiť ako otázniky. Majú malý podiel na trhu ale rastúcu tendenciu. Väčšina výrobkov začína svoju existenciu.
4) V pravom dolnom rohu je skupina výrobkov, ktorý majú nízky podiel na trhu, prinášajú nízke zisky, nerozvíjajú a sú neperspektívne, takéto výrobky môžeme vyradiť s produkcie
Dopísať poznámky
Cenové stratégia
- cena v marketingu je vlastne suma, ktorú je zákazník ochotný za tovar zaplatiť
- MRK hovorí, že cena má byť optimálna tzv. že má byť spokojný aj predávajúci aj kupujúci
- ceny sú pohyblivé a predávajúci má právo ich prispôsobiť najmä svojim potrebám, využíva rôzne cenové stratégie medzi, ktoré patrí : Zľavy, Psychologické ceny, Segmentované ceny
Zľavy
- Výpredaje
- Rabat – pri splnení určitých podmienok dostávam zľavu(množstvo, stály zákazník)
- Skonto – ak tovar zaplatím, pred dátumom splatnosti môže mi predajca dať za každý deň zľavu, ktorá sa vyčísľuje v promile
- Pevné ceny – švédske ceny
Psychologické ceny
- končiace deviatkou 99,99 €
Segmentované ceny
- zákaznícky segment -- starý (lacnejšia cena) a nový (vyššia cena)zákazníc
- rôzne skupiny zákazníkov platia rôzne ceny ; študentské zľavy, dôchodcovské
- cena podľa miesta ceny sú odstupňované podľa miesta : divadlo – vyššia cena prvá rada... po radách lacnejšie
- cena podľa obdobia : ceny sa líšia podľa sezóny, podľa dňa v týždni, aj hodiny v dni
Propagácia30.11.2009
- je nástroj marketingu, ktorý môžeme označiť ako komunikácia
- v podstate ide o tok informácii medzi výrobcom a spotrebiteľom
- Poznáme tieto spôsoby propagácie :
§ Reklama
§ Výstava a veľtrh
§ Promotion
§ Brožúrky, letáky, plagáty
§ Bilboardy
§ Tele marketing
§ Inzeráty
§ Public Relation (práca z verejnosťou )
§ Osobný predaj
Reklama
- najbežnejši a najúčinnejší spôsob propagácie, jej sila pôsobí na človeka slovom, obraz a umeleckým stvárnením tak aby ovplyvnila rozhodovanie človeka
- v reklame sa propaguje vlastnosť, kvalita produktu
- reklamu poznáme :
§
televízna reklama, rozhlasová reklama, noviny a časopisy, pútače a bilboardy

Masmédia
Televízna reklama
- obsiahne každú domácnosť
- má obrovský vplyv na zákazníka (výhody)
- nevýhoda veľmi drahá
Komentáre
Prehľad komentárov
Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.